Friday, December 9, 2011

12. ülesanne: 3 juhtumit manipulatsioonide ja pettuste vallast

Juhtum 1
Kahjuks ei mäleta, kus ma selle juhtumi kohta kuulsin ja võin eksida mõnes juhtumi detailis, kuid skeem ja saadud raha olid väga märkimisväärsed. Parkimisplatsi kõrval oli müntidega töötav parkimisautomaat. Parkimisplatsi kasutajad olid sellega harjunud ja kasutasid seda parkimise eest tasumiseks.

Ühel päeval juhtus intsident, mille käigus parkimisplatsi omanikud pärisid riigiametilt (sest nad arvasid, et see on sealt pärit) selle aparaadi kohta. Riigiamet vastas, et nemad ei ole seda parkimisautomaati sinna pannud. Siis selguski, et mingi kaval tegelane oli selle sinna ise üles pannud ja viie aasta jooksul ligi 8 miljonit dollarit selle abil teeninud. Väga hea näide tänapäeva bürokraatia ja asjaajamise ebaeffektiivsuse kohta.

Juhtum 2
Teine juhtum puudutab minu isiklikku kogemust. Kunagi trennis käies oli mul üks trennikaaslane, kes ühel hetkel hakkas nii mulle kui ka minu sõpradele pakkuma imelist investeerimisvõimalust - a la et annad talle 10 000 krooni ja kuu aja pärast saad 15 000 tagasi. Esialgu oli huvilisi vähe, kuid kui üks sõpradest otsustas proovida ja tõepoolest raha sellisel kujul suure protsendiga tagasi sai, siis olid ka teised sõbrad õhinas ja soovisid investeerida.

Olin algusest peale selle skeemi suhtes skeptiline ja andsin sellest ka sõpradele teada, kuid see neid ei takistanud. Mitmed sõbrad otsustasidki oma raha sellele tegelasele anda. Ühel hetkel kaduski pettur koos rahaga pildist. Ei tea täpselt, kas see oli luhtunud äri või algusest peale kavandatud skeem, aga siit moraal, et kui asi tundub liiga hea, et tõsi olla, siis tõenäoliselt seda ta ongi.

Juhtum 3
Kui nüüd IT valdkonna juurde suunduda, siis olen teadlik enamustest tänapäeva petuskeemidest ja üritan kriitiliselt suhtuda internetis info levitamisele ja erinevate rakenduste kasutamisesse. Paljud minu sõbrad, kes ei ole nii IT teadlikud on sattunud viiruste ohvriks. Õnneks on viirused seni piirdunud arvuti tuksi keeramisega ja mitte delikaatse info kasutamisega või levitamisega. Teadlikust taoliste rakenduste ja petuskeemide kohta peab kindlasti tõstma. Inimesed ei saa internetti pidada lõputu vabadusega ohtudeta keskkonnaks.

No comments:

Post a Comment