Jättes kõrvale vastakad arvamused on kindel, et Facebook mõjutab tänapäeva maailma suures ulatuses vaatamata sellele, kas see meeldib meile või mitte.
Analüüsime Facebooki kasutades Matt Webbi kriteeriume:
- Identiteet - Facebookis on inimese identiteedi loojaks see informatsioon, mida inimene endast jagab. Inimesed esinevad enda nime ja isiku all. Inimesi hinnatakse tema kontol olevate isiklike detailide, fotode, postituste ja muu jagatud sisu alusel.
- Kohalolek - Facebookis on inimeste kohalolek näidatud mitmes vormis. Isiku konto lehel on näidatud, kas ta on võrgus või ei ole. Samuti näitab kohalolekut jututoa paneel, kus on võrgus olevate inimeste nimekiri. Sisu uuendatakse palju ja tihti ning inimesed näevad aega, kes millal mida postitanud on ja seega saab kohalolekut möäärata ka selle järgi, kui inimene on hiljuti mingisuguse postituse lisanud.
- Suhted - Suhete aluseks on inimeste lisamine "sõbralisti". Lisades sõbra antakse lisatud isikule juurdepääs enda inormatsioonile (olenevalt inimese määratud sätetest saab laia maailma eest osa informatsiooni ära peita).
- Vestlused - Facebookis toimub inimestega otsene suhtlmine jututoale sarnases keskkonnas. Inimene saab listist valida sõbra kellega ta vestelda soovib. Kui inimene ei ole võrgus talletatakse saadetud sõnum ja ta saab seda lugeda mailile saabunud teate või otse veebikeskkonna kaudu hiljem. Foorumi taoline vestlus toimub kasutajate viidete, postituste ja muu sisu all, kus inimesed saavad lisada kommentaare.
- Rühmad - rühmadeks jagunemine toimub enamasti huvide alusel. Fcebookis on inimeste profiilide kõrval erinevate firmade, huvialade, loometeoste (filmid), rühmiuste (bändid) jne tutvustavad lehed. Lisades huvipakkuva lehe omale "meeldivate" hulka saab inimene ligipääsu selle lehe loojate postitustele.
- Reputatsioon - paljud hindavad inimest tema sõprade arvu järgi. See on iseenesest väga vale kriteerium sellepärast, et selles veebikeskkonnas lisavad enamus oma sõpradeks ka neid inimesi, kellega nad pole kunagi ühtegi sõna vahetatud. Teatav reputatsioon tekib inimese jagatavatest postitutest, "likemistest", viidetest jne.
- Jagamine - see on Facebooki põhiline funktsionaalsus. Suurem osa tegevusest keerleb inimeste sisu jagamisega seotud toimingute ümber. Põhiliselt käijaksegi veebikeskkonnas sellepärast, et vaadata mida uut on keegi sõpradest jaganud.
No comments:
Post a Comment